Jag talar högsvenska

Tjena tjabba hallå!

Jag har lunchrast nu och tänkte spendera den lite här på mitt rum, är jättemätt. Vi satt just i lunchbordet och talade om olika dialekter och sånt. Jag kan berätta er att det är rätt så svårt för mig att förstå vad någon här i skolan säger, jag är den enda finlandsvensken som inte är fårn österbotten, de har ju sin dialekt, sen kommer svenskarna med riksvenska och de från skåne, sen kommer norskarna vilket nog är det jobbigaste. Njaja, jag får vänja mig men som sagt det är jäkla jobbigt. Dessutom vill jag tala finska, jag vill tala mitt blandspråk som jag talar där hemma och alla färstår mig, men här fattar de knappt vad jag säger om jag talar enbart svenska. Men höhö, studiehandledaren avbröt oss i lunchbordet och sa att vi inte alls ska bry oss om svenskarnas skratt utan hålla oss till vår egen dialekt. De diggar int 'skitroligt' 'ja e sjuk i foten' eller '..på flit'. So far.

Nu har jag min första riktiga timme, religion med treorna, greiiit känner ju inte så många där.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack sara, jag vet nog men sku int orka endå :) Jag ska tala med mamma om när ja kan komma, snart hoppas ja.. de sjukt nä du e borta :( Ja ska dansa me Axel Hildén..:D:D

2009-08-25 @ 02:56:04
URL: http://lieenaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0